Saturday, April 17, 2010

Nanti Mak Bayarkan...Aduh..



Kejadian ni sebenarnya berlaku semalam tapi sebab aku sakit perut punya pasal tak larat nak updated. ni pun aku sakit perut lagi ni tapi dah kurang sikit. tak tahu lah sebab apa. aku tinggal sorang2 je ni pasal Umie (panggilan manja lepas ada anak, dulu panggil Mar - bunyi sebenar Ummi) ngan nurin pergi umah kakak ipar aku kat Felda Kerteh, diorang nak berkenduri minggu depan kawin si Elly. Semalam dah pergi, hari ni pergi lagi, bior ler nak berkumpul adik beradik kan.

Aku tak pergi pasal umah Kak Nor ni kedudukan dia rendah daripada jalan (bawah tebing), kena turun guna tangga banyak tingkat gak, bukan aku sombong tapi malas nak menyusahkan orang kena pikul lak aku gan kerusi roda nanti. lagi la plak time2 sakit perut ni, cicir merata nanti bertambahlah susahnya, so layan je lah aku kat umah sorang2.

Berbalik kisah si Nurin ni, dah pergi sana jumpa plak ngan kawan2 baru (ada tiga orang). Mula2 tu sombong ler (biasa le budak2) umie dia yang citer ni, bila dah lama ok lah main sama-sama. Dah penat-penat main ni si kawan tadi bagitau mak dia "mak, nak beli air? mak dia jawab "duit tak bawak, pergilah beli dulu, nanti mak bayarkan".

Pergilah budak tu ke kedai, tak lama pastu budak2 ni bawak la air sebungkus sorang termasuklah si Nurin ni. Umienya hairan lalu di tanya pada nurin "mana dapat air?" "kat kedai" jawab Nurin. La.. takda duit pun boleh beli air ke, rupanya jawab kawan-kawan lain diorang ambik dulu, nanti mak bayarkan.

Abis tu umie pun bagi ler duit RM1.50 pada budak tu (dalam 7 tahun umurnya) suruh pi bayar air semua, dalam pada tu sempat lagi nurin tanya pada umie dia "Umie nak apa2 tak?. Umie jawab "taknak".

Pastu Nurin ni ikut le budak tu pergi bayar air. Bila balik Nurin sekali lagi bawak air sebungkus kali ni ada tambahan plak dengan daging burger sekeping. Berhutang lagi ker tanya umie dalam hati. Disuruhnya Elly tanyakan makcik kedai tu.

Rupa2nya makcik kedai tu cerita ler(mak sedara budak ni rupanya) air yang mula2 tadi memang budak tu bayarkan (masuk buku 3 x 5 kot). Duit yang umie bagi tadi bayarkan air nurin 30 sen dan burger 80 sen. Gitu citernya.

"Habis air kawan-kawan tadi macamana" tanya aku plak pada umie.

Tanpa rasa bersalah umie jawab " nanti mak bayarkan"

hehehe...gitu pun ada ke..

4 comments:

  1. haha.. baik mak gi byr cecepat nnti terlupa lak

    ReplyDelete
  2. alahai comelnyer =)
    aksi bdk2 mmg wat kite terhibur kan.

    ReplyDelete