Monday, April 5, 2010

T6 - T7...tiada lagi...

Aku telah kehilangan thoracic Ku akibat jangkitan kuman TB pada tulang belakang. Menurut kata doktor tulangku telah mereput dan perlu dibuang untuk mengelak jangkitan merebak ke bahagian lain..

Aku akur apabila ditunjukkan gambar/filem MRI (walaupun aku tak faham hehehe..maklumler bukan kerja kita, lagipun gambar langsung tak cun), memandangkan doktor telah memberi jaminan pembedahan ini adalah 'minor operation' dan tidak menyebabkan kelumpuhan, aku pun setuju dan aku merelakan doktor membelah tubuh aku..

Namun kuasa Tuhan ..tiada siapa pun yang tahu...aku bukan sahaja kehilangan thoracic tapi juga nikmat untuk berjalan juga...

YA ALLAH YA TUHANKU, AMPUNKAN SEGALA DOSA2IBU BAPAKU DAN JUGA DOSA2 KU..AMIN




Tulang belakang merujuk kepada susunan ruas tulang di bahagian belakang yang bertindak memberi sokongan kepada tubuh untuk berada dalam keadaan tegak. Ia merupakan susunan ketulan tulang yang membentuk tulang belakang yang terdapat pada semua vertebrat.

Biasanya terdapat tiga puluh tiga (33) ruas tulang belakang (vertebra) pada manusia, termasuk lima yang bergabung bagi membentuk sakrum (yang lain terpisah oleh ceper intervertebra dan empat tulang koksiks yang membentuk tulang ekor. Tiga kawasan atas terdiri dari baki 24, dan dikelompok di bawah nama serviks (7 vertebra), toraks (12 vertebra) dan lumbar (5 vertebra), menurut kawasan didudukinya.
(sumber: wikipedia bahasa melayu)

2 comments: