Wednesday, March 31, 2010

Din Beramboi Dan Kencing Tikus

Pagi tadi terkejut jugak bila tengok berita mengatakan pelawak popular tanahair Din Beramboi kritikal akibat virus kencing tikus. Beliau dikatakan jatuh pengsan sawaktu penggambaran di sebuah zoo. Keadaannya dilaporkan koma dan dikatakan lagi hati dan buah pinggangnya dah tak berfungsi. Doktor memberikan tempoh 24 - 48 jam untuk melihat keadaan beliau seterusnya. Harap beliau mampu melalui saat2 getir ini.

Leptospirosis adalah bahasa saintifik kepada penyakit kencing tikus ni. Salah satu cara virus ini tersebar ialah melalui air kencing tikus yang dilepaskan pada bekas air minuman (terutama air tin) yang terdedah di kedai-kedai.

Air tin yang diminum secara terus boleh menyebabkan virus ini tersebar dan menjangkiti sel2 otak dan seterusnya buah pinggang, hati, paru-paru dan sebagainya.

Kadang kadang takut bila dengar berita penyakit-penyakit yang tak pernah kita sangka akan menyerang bukan...

Aku sendiri pun pernah terkena penyakit TB Spine, sesuatu yang aku tak pernah dengar kecuali TB @ batuk kering ,yang mengakibatkan tulang belakang aku rosak dan terpaksa melakukan pembedahan dan akhirnya menyebabkan aku lumpuh dibahagian bawah badan.

Itulah...hidup ini penuh dengan kejutan, walaubagaimanapun Allah jua tempat memohon perlindungan..Amin.

No comments:

Post a Comment