Wednesday, September 1, 2010

Dari Allah Kita Datang, Kepada Allah Kita Kembali...

google image
Petang tadi lebih kurang pukul 6.30 pm petang aku terima mesej daripada adik mengatakan ibu mertuanya meninggal dunia jam 6.25 pm di Hospital Sultanah Nurzahirah. Baru hari Jumaat lepas aku bersembang dengan adik dan adik ipar aku berkenaan maknya yang sakit kanser (tahap 4 baru dapat kesan) dan dah merebak ke ovari dan usus, pada peringkat ini tak banyak yang dapat dilakukan oleh Doktor. Rasanya hampir sebulan lebih maknya berada dalam wad (asalnya ICU lebih kurang 3 minggu namun terpaksa dipindahkan ke wad kerana pesakit lain nak guna katil, lagipun tiada perubahan kata Doktor).


Tahun lepas mak mertua aku (panggil Cik) pun meninggal pada bulan puasa jugak (27 Ramadan 1430H) selepas terlantar hampir dua bulan akibat serangan angin ahmar kecil. Teringat sehari sebelum arwahnya memejam mata, dia sempat memohon maaf dengan semua orang yang ada. Aku ingat lagi sambil memegang tangan aku dia mintak maaf dengan aku sambil mengalir air mata (aku rasa mungkin dia dah tahu masanya telah tiba).

Kakak ipar aku juga maklumkan bahawa Cik mintak nak balik kerumahnya (masa bulan puasa tu kakak ipar aku bawak balik rumah dia supaya senang nak jaga), Cik nak sangat baring atas katil dia. Jadi petang tu diorang pun hantar balik kerumah dan baringkan Cik atas katil (katil diorang pasangkan kat ruang tamu siap-siap sebelum Cik sampai). Alhamdullillah malam tu Cik dapat baring atas katil dia dan pagi esoknya Cik kembali menghadap Penciptanya...Aruah Cik pergi seminggu selepas kakaknya meninggal dunia, kasih sayang adik beradik dibawa mati....

Kisah aku plak pada 15 Ramadan 1427H, aku menjalani pembedahan tulang belakang walaupun telah lumpuh tapi diberi peluang oleh Allah untuk terus menghirup udara segar. Dan pada bulan tersebut ada juga kawan-kawan satu wad yang kembali kepada Allah. Dan yang pastinya Janji Allah Adalah Benar...

Al-Fatihah untuk semua saudara mara, sahabat handai, rakan taulan yang telah pergi...

No comments:

Post a Comment