Sunday, May 16, 2010

SELAMAT HARI GURU

Selamat Hari Guru aku ucapkan pada semua guru-guru yang telah bertungkus lumus mendidik anak-anak bangsa menjadi manusia berjaya dan berguna di muka bumi Allah ini. 

Ucapan ini juga aku tujukan pada abah selaku guru  pencen, long dan aku sendiri yang pernah jadi guru ganti (pada cikgu yang nak melahirkan anak) hehe...

Kalau dikira mungkin aku insan paling ramai cikgu sebab aku bersekolah di 4 buah sekolah rendah, 3 sekolah menengah dan 2 ipta, tapi tu ler belajar malas, result cukup-cukup makan je..

Ingatan pada kenangan waktu sekolah pun tak banyak mana pasal asyik tukar sekolah je tapi masa sekolah rendah aku ingat suka lepak library baca buku penyiasatan Hardy Boy tak silap aku, kena berdiri atas meja dan main sukan. Sukan plak semua sukan aku main.

Bila sekolah menengah main sukan gak yang aku ingat macam main bolasepak, bola baling, takraw, hoki tapi olahraga aku tak minat. Bola jaring kadang-kadang main gak huahuahua...entah sapa la suruh berlatih main bola jaring ni...

Kat UTM ngan UiTM(masa masuk ITM, bila gred UiTM) yang aku ingat tiap-tiap semester mesti ada lawatan hahaha...pastu siap kena ugut lagi kalau tak siap assignment on time tak boleh ikut trip...

Tapi itulah setiap cerita membawa kenangan bersama insan-insan yang telah mendidik kita dengan penuh keiklasan..

Tadi sempat pergi beli hadiah untuk cikgu sekolah Nurin, beria-ria dia nak belikan hadiah untuk cikgu. "Nanti hari guru semua murid-murid pakai pakaian biasa" kata Nurin. "Abah, nanti hari guru Yen jadi ketam.." "hah, jadi ketam" kata aku. "Abah, kenapa Yen kena jadi ketam" tanya Nurin. emmmmmm kenapa ek. "besok je lah tanya cikgu"..jawab aku.


6 comments:

  1. salam singgah bertanya khabar..moga anda selalu sihat..selamat Hari Guru juga buat guru2 anda dan guru seluruh dunia..

    ReplyDelete
  2. @zulkbo

    sihat Alhamdullillah..selamat hari guru untuk semua guru.

    ReplyDelete
  3. sama le anak sy pun sibuk nk beli hadiah..

    ReplyDelete
  4. selamat hari guru....
    anak saye pun same nak beli hadiah tapi... untuk semua cikgunye...ramai jugak tu...

    ReplyDelete